+32 488 10 86 83 info@greo.be

Wat kan ik doen als mijn klant een gerechtelijke reorganisatie aanvraagt?

Je moet als schuldeiser gebruik maken van RegSol. Het gebruiksvriendelijke digitale platform van de overheid om deze dossiers elektronisch af te handelen. Het zorgt ervoor dat je op de hoogte blijft van de volledige procedure. En het verhoogt de kans dat je onbetaalde facturen in de gerechtelijke reorganisatie alsnog gerecupereerd worden.

Volgende tips geven we jou graag mee indien jouw onbetaalde facturen nog ‘even’ in de koelkast blijven liggen: 

  1. Check de lijst met de bedragen en schuldeisers
    De schuldenaar krijgt 8 dagen de tijd om de schuldeisers op de hoogte te brengen. Van zodra je nieuws ontvangt ga je best na of jij op die lijst staat en of de bedragen correct zijn. Daarnaast controleer je of de status van de schuldvordering klopt. Als je een fout hebt gezien dan ga je in beroep. Opgelet, je moet één maand voor de datum van zitting reageren.
  2. Informeer jezelf
    Het is aan te raden om de boekhoudkundige situatie van jouw klant te leren kennen. Tijdens de procedure heb je het recht om het gerechtelijke reorganisatiedossier te raadplegen.
  3. Aanwezigheid bij de stemming
    Het doel van deze zitting is om het reorganisatieplan van jouw schuldenaar goed te keuren. Als je aanwezig bent dan heb je de mogelijkheid om jouw goedkeuring te geven en je rechten te laten gelden. In sommige gevallen kan dit interessant zijn. Ben je echter een kleine schuldeiser dan blijkt het vaak tijdverlies.  
  4. Kom jouw verplichtingen na

    De periode van opschorting tot betaling schort geen lopende contracten op. De nieuwe schuldvorderingen zullen niet worden bevroren en je kan als leverancier strengere betalingsvoorwaarden eisen. Maar ook dit kan een risico met zich meebrengen. Hoe groter de schuld wordt van je debiteur, hoe kleiner de kans dat jij jouw onbetaalde facturen nog kan recupereren.

Eenmaal de procedure is afgelopen, bij collectief akkoord, zijn er twee opties voor jouw schuldenaar: een herstel of een faillissement. Indien er beslist wordt tot herstel dan kan je blijven samenwerken met jouw klant. Jouw schuldenaar zal hoogstwaarschijnlijk extra zijn best doen om ervoor te zorgen dat dit niet nogmaals zal gebeuren. Het spreekt voor zich dat je best voorzichtig blijft zodat jouw eigen onderneming niet in de problemen komt.